HISTORIA FIRMY


Pudliszki to nazwa dawnych ziem rycerza Marcina Pudliszko, który w 1394 roku w uznaniu odwagi i męstwa otrzymał je z rąk polskiego króla Władysława II.

Historia marki rozpoczęła się jednak właśnie w 1920 roku, gdy inżynier rolnictwa Stanisław Fenrych rozpoczął produkcję przetworów warzywnych i owocowych, w nowo nabytym majątku Pudliszki w Wielkopolsce. Posiadłość po latach zarządzania przez niemieckich właścicieli popadła w ruinę. Okoliczni właściciele ziemscy, potomkowie starej polskiej szlachty, z niedowierzaniem spoglądali na poczynania odważnego gospodarza. Wielu z nich drwiło, że prędzej „na wierzbie wyrosną gruszki”, niż starania nowego gospodarza przyniosą rezultaty, jednak ten nie dawał za wygraną i w ciągu dwóch lat stworzył drugą w ówczesnej Polsce fabrykę konserw.

Na przekór złym wróżbom, rysunek gruszek na wierzbie został przyjęty za znak firmowy, a marka zaczęła prężnie budować swoją pozycję. Pierwszy logotyp, podobnie jak wprowadzony obecnie, podkreślał datę rozpoczęcia produkcji.
1.png
Rys. 1. Pierwszy logotyp marki Pudliszki


Innowacyjne rozwiązania


Kilka lat później, w 1927 roku, dwóch profesorów z Uniwersytetu w Poznaniu, T. Chrząszcz i D. Tilgner, pojechało do Londynu, aby zakupić odpowiednie nasiona pomidorów i poznać technologię ich przetwórstwa. Dzięki temu przyczynili się do powstania flagowych produktów Pudliszki - przecieru pomidorowego w słojach oraz sosu pomidorowego - ketchupu. Sos, przygotowywany zgodnie z innowacyjną recepturą, wzbogacony przyprawami i odrobiną octu winnego był smaczny, jednak drogi, co nie wszystkim pozwoliło na jego zakup.

Ponadto, dzięki stale unowocześnianym metodom produkcji, produkty Pudliszek trafiały drogą morską na rynki europejskie oraz na amerykański, co umocniło pozycję firmy.


Silna pozycja na czas kryzysu


W trakcie recesji z początku lat 30. fabryka w Pudliszkach nadal prosperowała bardzo dobrze i zatrudniała ponad 800 osób, dzięki temu region nie borykał się z problemem bezrobocia. Ówczesny prezydent Polski, Ignacy Mościcki, stawiał Pudliszki za przykład nowoczesnego i dobrze zarządzanego przedsiębiorstwa. W czasie wizyty w fabryce powiedział: „Pudliszki to wzór gospodarstwa rolno-przemysłowego, gdyby wszędzie tak gospodarowano, nie byłoby problemu bezrobocia”.

Wkrótce Pudliszki utworzyły nowe oddziały i magazyny na terenie całego kraju. Przedstawicielstwa znajdowały się w Warszawie, Gdyni, Katowicach, Lublinie, Poznaniu, Bydgoszczy i we Lwowie. Firma bezpośrednio zaopatrywała także polski flagowy statek Batory oraz szkolny statek Dar Pomorza.

Stanisław Fenrych wciąż inwestował i modernizował swoje przedsiębiorstwo. Wybuch II Wojny Światowej zastał Pudliszki z pełnymi magazynami. Aby towary nie dostały się w ręce nazistów, właściciel rozdał wszystkie produkty pracownikom.

Lata 30. to także nowy znak firmowy, przywołujący znaną już nazwę marki.

2.png
Rys. 2. Logotyp marki Pudliszki stosowany w latach 30. XX w.

Ketchup Pudliszki kradnie serca Polaków


Po wojnie prawdziwym przebojem w polskich domach stał się ketchup Pudliszki, produkowany według oryginalnej receptury pochodzącej z 1927 r. Stał się on ulubionym dodatkiem Polaków i do dziś jest najchętniej wybierany, ze względu na walory smakowe i odżywcze. Do przygotowania 100 g ketchupu potrzeba prawie 190 g pomidorów, a zawartość likopenu – silnego przeciwutleniacza chroniącego przed chorobami, jest wyższa niż w świeżych warzywach.


Dalszy rozwój


W 1976 zakupiono urządzenie do przerobu kukurydzy cukrowej, która nie była popularna na polskim rynku, nie było także tradycji jej spożywania.

W latach 1992-1993 Pudliszki były jednym z 500 najlepszych i najefektywniejszych przedsiębiorstw w Polsce. W 1997 roku, firma stała się częścią H.J. Heinz Company, amerykańskiego koncern produkującego żywność i największego producenta ketchupu na świecie. Zmianie uległ także logotyp – dynamiczna forma oraz kolorystyka nawiązywała do nowego rozdziału w historii firmy.

3.png

Rys. 3. Logotyp marki Pudliszki w latach 90. XX w.


Firma jak do tej pory była nieustannie modernizowana. Pudliszki od lat przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa żywności i jakości składników, dlatego od 1999 roku w przedsiębiorstwie jest stosowany system uprawy i przetwórstwa warzyw polegający na ograniczeniu środków chemicznych i ścisłej kontroli produktu poprzez regularne badania wody, gleby i powietrza oraz szkolenie plantatorów. Koncern prowadzi także ciągłą kontrolę upraw i produktów na każdym etapie ich przetwarzania.
4.png
Rys. 4. Logotyp marki Pudliszki w roku 2004



logonowe.PNG
Rys. 5. Nowy logotyp marki Pudliszki zaprezentowany w 2013 r.

Od ponad 90 lat marka konsekwentnie dba o jakość i świeżość produktów oferowanych konsumentom. Dzięki wieloletniej tradycji, ale także nowatorskiemu podejściu, koncentraty, ketchup, sosy, warzywa czy dania gotowe Pudliszki zachowują najlepsze walory smakowe, aby sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających miłośników domowych posiłków. Od teraz będą się także wyróżniać nowym logotypem, odwołującym się do prawie stuletniego doświadczenia i przypominającym, że „ten smak nie jest kwestią przypadku”.

5.png

Rys. 6. Ewolucja logotypu marki Pudliszki